فقط آقایان متاهل بخوانند!

در مقاله ای که به نقل از مجله مبلغان در پایگاه اطلاع رسانی حوزه درج شده است، پیرامون «آیین همسرداری» در احادیث اسلامی آمده است :


اظهار محبت بیشتر: ایمان بیشتر

1- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«کلما ازداد العبد ایمانا ازداد حبا للنسآء (1) هر چه ایمان بنده زیاد شود، محبت [وی] به زن ها نیز زیاد می شود .»

دوستدار اهل بیت علیهم السلام دوستدار همسر است

2- امام صادق علیه السلام می فرمایند:

«کل من اشتد لنا حبا اشتد للنساء حبا (2) هر کس بیشتر دوستدار ما (خاندان عصمت و طهارت) باشد، به زن ها (همسرش) نیز بیشتر دوستی می کند .»

صفای زندگی اینجاست، اینجا

3- حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:

«فدارها علی کل حال واحسن الصحبة لها فیصفو عیشک (3) همیشه با همسرت مدارا کن، و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود .»

از تکبر و خشونت بپرهیز

4- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«خیر الرجال من امتی الذین لایتطاولون علی اهلیهم و یحنون علیهم ولا یظلمونهم (4) بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند .»

سیلی، هرگز!

5- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«فای رجل لطم امراته لطمة، امرالله عزوجل مالک خازن النیران فیلطمه علی حر وجهه سبعین لطمة فی نار جهنم (5) هر کس به صورت زنش سیلی بزند، خداوند به آتشبان جهنم دستور می دهد تا در آتش جهنم هفتاد سیلی بر صورت او بزند .»

من تو را دوست دارم

6- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«قول الرجل للمراة انی احبک لا یذهب من قلبها ابدا (6) این گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم » ، هرگز از قلب زن بیرون نمی رود.»

تامین سعادت دینی و دنیایی همسر

7- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«للمراة علی زوجها ان یشبع بطنها، و یکسو ظهرها، ویعلمها الصلاة والصوم والزکاة ان کان فی مالها حق، ولاتخالفه فی ذلک (7) حق زن بر شوهرش این است که او را سیر کند، لباس بپوشاند، نماز و روزه و زکات را - اگر در مال زن حق زکاتی است - به او یاد دهد، و زن نیز در این کارها با او مخالفت نورزد .»

این هم جهاد در راه خداست

8- امام رضا علیه السلام می فرمایند:

«الکآد علی عیاله من حل کالمجاهد فی سبیل الله (8) کسی که از راه حلال برای تامین رفاه خانواده اش تلاش می کند، همچون مجاهدی است که در راه خدا جهاد می کند .»

آیا هدیه هم می خری؟

9- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«من دخل السوق فاشتری تحفة فحملها الی عیاله کان کحامل صدقة الی قوم محاویج ولیبدا بالاناث قبل الذکور فان من فرح ابنته فکانما اعتق رقبة من ولد اسماعیل ومن اقر بعین ابن فکانما بکی من خشیة الله ومن بکی من خشیة الله ادخله الله جنات النعیم (9) هر کس به بازار رود و هدیه ای برای خانواده اش بخرد و ببرد، [پاداش او ] مانند کسی است که برای نیازمندان صدقه می برد [ . و هنگامی که هدیه را به خانه می برد]، باید، قبل از پسران، به دختران بدهد، زیرا کسی که دخترش را شادمان کند، مانند کسی است که یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است . و هر کس [با دادن هدیه ای ] چشم پسری را روشن کند، گویا از ترس خدا گریسته است و هر کس از ترس خدا بگرید، خداوند او را داخل نعمت های بهشت کند .»

بازار و خرید گوشت

10- امام سجاد علیه السلام می فرمایند:

«لان ادخل السوق ومعی درهم ابتاع به لحما لعیالی وقد قرموا الیه احب الی من ان اعتق نسمة (10) ;برای من به بازار رفتن و خرید یک درهم گوشت برای خانواده ام که میل به گوشت دارند، از بنده آزاد کردن دوست داشتنی تر است 

سوغاتی را فراموش نکن

11- امام صادق علیه السلام می فرمایند:

«اذا سافر احدکم فقدم من سفره فلیات اهله بما تیسر (11) هرگاه یکی از شما به مسافرت رود و سپس از سفر برگردد، پس باید برای خانواده خود به اندازه ای که توانایی دارد سوغاتی بیاورد .»

برای او آرایش می کنی؟

12- امام باقر علیه السلام می فرمایند:

«النسآء یحببن ان یرین الرجل فی مثل ما یحب الرجل ان یری فیه النسآء من الزینة (12) همان گونه که مردان دوست دارند زینت و آرایش را در زنانشان ببینند، زنان نیز دوست دارند زینت و آرایش را در مردانشان ببینند .»

خانه را گرم نگه دار

13- امام رضا علیه السلام می فرمایند:

«بنبغی للمؤمن ان ینقص من قوت عیاله فی الشتآء ویزید فی وقودهم (13) سزاوار است که مؤمن در زمستان از خوراک خانواده اش کم کند، و بر [چوب و زغال و] وسیله گرم کننده آنان بیفزاید 

شاد ساختن خانواده در مناسبت های فرخنده

14- راوی می گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: حق زن بر شوهرش چیست؟ حضرت فرمودند:

«. . . ولاتکون فاکهة عامة الا اطعم عیاله منها ولایدع ان یکون للعید عندهم فضل فی الطعام وان یسنی لهم فی ذلک شی ء ما لم یسن لهم فی سآئر الایام (14) ; . . . هر میوه ای که همه مردم از آن می خورند، باید به خانواده اش بخوراند و در روزهای عید خوراک آنان را افزایش دهد، و چیزهایی برای آنان فراهم کند که در روزهای دیگر فراهم نمی کرده است .»

تهمت و سوء ظن هرگز

15- امام صادق علیه السلام می فرمایند:

«لا تقذفوا نسآءکم فان فی قذفهن ندامة طویلة وعقوبة شدیدة (15) به زنان خود تهمت نزنید [و نسبت ناروا ندهید]، زیرا در این کار، [برای شما] پشیمانی طولانی و کیفر سختی خواهد بود .»

خدا کند تو بیایی

16- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«هلک بذی المروة ان یبیت الرجل عن منزله بالمصر الذی فیه اهله (16) از جوانمردی دور است که [مردی] در شهری که خانواده اش هستند باشد، ولی در غیر خانه خود بخوابد 

آداب ورود به خانه

17- امام صادق علیه السلام می فرمایند:

«یسلم الرجل اذا دخل علی اهله واذا دخل یضرب بنعلیه ویتنحنح یصنع ذلک حتی یؤذنهم انه قد جآء حتی لا یری شیئا یکرهه (17) هنگامی که مرد با خانواده اش برخورد می کند، [به آنان] سلام کند و هنگام ورود با صدای کفش و با سرفه کردن، خانواده اش را از آمدن خود با خبر کند، تا اینکه چیزی نبیند که او را ناخوش آید .»

در کنار همسر نشستن

18- پیامبر عزیز اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«جلوس المرء عند عیاله احب الی الله تعالی من اعتکاف فی مسجدی هذا (18) نشستن مرد در کنار خانواده اش، نزد خدای بزرگ دوست داشتنی تر از اعتکاف [و نشستن] در این مسجد من است

تا کنون لقمه در دهانش گذاشته ای؟

19- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«ان الرجل لیؤجر فی رفع اللقمة الی فی امراته (19) مرد در برابر لقمه ای که در دهان زنش می گذارد پاداش می برد .»

کتک نزن، فریاد نکش!

20- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله به یکی از زنان درباره حق زن بر شوهرش می فرمایند:

«حقک علیه ان یطعمک مما یاکل ویکسوک مما یلبس ولا یلطم ولا یصیح فی وجهک (20) حق تو بر شوهرت این است که از آنچه خود می خورد به تو غذا دهد، و از آنچه خود می پوشد تو را نیز بپوشاند، و به روی تو سیلی نزند و فریاد نکشد .»

 


ادامه نوشته

بالا رفتن سن ازدواج در جامعه مفسده برانگیز است

حجت الاسلام والمسلمین استادی بالا رفتن سن ازدواج در جامعه را مفسده برانگیز دانست.
تسنیم: آیت الله استادی در همایش گروه‌های تبلیغی حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) افزود: کسانی که ازدواج نکرده اند تمام دینشان در خطر است.
 
آیت الله استادی در ادامه گفت: تبلیغ اسلام کاری ارزشمند و شایسته تقدیر است و باید با  استفاده از محکمات دین برای تبلیغ اقدام کرد.
 
وی افزود: انتقال صحیح و کامل مطالب امری مهم در زمینه تبلیغ است و چنین انتقالی نمود همان ابلاغ دین است که توسط پیامبر(ص) انجام شد.
 
ایت الله استادی با تاکید بر اینکه گروه های تبلیغی نباید مسایل مادی را وارد این کار ارزشمند خودکنند، تصریح کرد: شما مبلغان کاری را  پاک و با اخلاص آغاز کرده اید و انشاء الله تا پایان بر آن ثابت قدم بمانید.

آبادان رتبه نخست طلاق در خوزستان را دارد


 رئیس دادگستری آبادان گفت: این شهرستان رتبه نخست طلاق در استان خوزستان را دارد.

نعمت‌الله بهروزی امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش آبادان که با حضور اعضای این شورا در محل سالن جلسات آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد در سخنانی اظهار کرد: هر شهرستانی بر اساس موقعیت و وسعت و ویژگی‌های جمعیتی آن دارای مشکلاتی است.

وی افزود: در آبادان نیز طلاق به عنوان یکی از مشکلات مهم در این شهرستان است به‌گونه‌ای که رتبه نخست طلاق در خوزستان متعلق به آبادان است.

رئیس دادگستری آبادان ادامه داد: بر این اساس و طبق آمار در سال 90 تعداد یک هزار و 700 مورد طلاق در این شهرستان به ثبت رسید.

بهروزی تصریح کرد: این میزان طلاق برای شهری همچون آبادان زیاد است و نباید آمار طلاق این شهر این‌گونه باشد.

وی اضافه کرد: در این راستا دادگستری شهرستان اقدامات پیشگیرانه‌ای را در این خصوص برنامه‌ریزی و اجرا خواهد کرد.

رئیس دادگستری آبادان خاطرنشان‌کرد: یکی از این موارد در سطح مدارس است که مدارسی که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند را شامل می‌شود.

طلاق در حال تبدیل به معضل برای آبادان است

بهروزی افزود: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید این برنامه‌های پیشگیرانه در حوزه خانواده و طلاق در این مدارس انجام خواهد شد.

وی گفت: باید به این نکته توجه داشت که اگر نظم خانواده به هم بریزد نظم شهر به هم خواهد ریخت و همه باید دغدغه این موضوع را داشته باشیم.

رئیس دادگستری آبادان تصریح کرد: برگزاری آزمون و اهدای جوایز، کارگاه‌های آموزشی، آموزش دانش‌آموزان و ... از جمله برنامه‌های پیشگیرانه در حوزه مدارس است.

بهروزی ادامه داد: علاوه بر این باید در این زمینه همت و تلاش بیشتر کرد چراکه طلاق در حال تبدیل شدن به یک معضل برای شهر آبادان است.

شش کار ممنوعه پس ازطلاق

پیامدهای حاصل از پدیده تلخ طلاق در زمینه های متعددی خود را نشان می دهد. این پیامدها بسته به شرایط فکری، فرهنگی، خانوادگی و اقتصادی فرد، تاثیرات متفاوتی بر زندگی او خواهد گذاشت.

کارشناسان تلاش می کنند با مطالعه و بررسی این مسائل، میزان تبعات حاصل از طلاق را کاهش دهند. بر این اساس به افرادی که طلاق گرفته اند توصیه های مختلفی می کنند. سپیده دانایی در پایگاه اطلاع رسانی خود به کارهایی اشاره کرده است که افراد پس از طلاق نباید آن ها را انجام دهند. بخشی از این مطلب را در ادامه می خوانیم.

زود ازدواج نکنید

نتایج بررسی ها نشان می دهد، احتمال شکست در ازدواج هایی که به سرعت پس از طلاق انجام می شود، زیاد است. زیرا در این فرصت کم امکان شناخت درست و واقعی مسائلی که باعث شکست ازدواج قبلی شما شده است، وجود ندارد. پس بهتر است بین طلاق و ازدواج دوم حداقل چند ماهی فاصله بیندازید و اگر این روزها احساس تنهایی و بی پناهی شما را آزار می دهد، به فکر راه های بهتری برای کنار آمدن با آن باشید، راه هایی مثل ورزش کردن، صرف وقت با دوستان و اقوام و یادگیری هنر و مهارت های جدید.

سر خودتان را زیادی شلوغ نکنید

برخی افراد برای فراموش کردن ناراحتی ها و از همه مهم تر، پر کردن تنهایی خود، بعد از طلاق آن قدر کار برای خود می تراشند که دیگر وقتی برای تفریح ندارند. اضافه کاری زیاد، شغل دوم یا شرکت در کلاس های آموزشی از جمله اقداماتی است که برخی افراد انجام می دهند. البته بعد از مدتی بیشتر این افراد متوجه می شوند که بیش از قبل مریض می شوند، سرما می خورند یا احساس ضعف به سراغ آن ها می آید. باید توجه کرد که بدن در زمان استرس و تنش دچار تغییراتی می شود و یکی از اولین تغییرات کاهش قدرت ایمنی بدن است.

افرادی که بعد از طلاق به صورتی افراطی سر خود را گرم می کنند، ممکن است دیگر استرس و تنش را در سطح بالا احساس نکنند ولی این امر باعث می شود بدنی که از قبل دچار تغییراتی شده است فرصت بهبود را از دست بدهد. بعد از طلاق، افراد حتما باید زمان مناسبی را به استراحت و خواب کافی اختصاص دهند. از طرفی، رسیدگی به تغذیه و ظاهر اهمیت دارد زیرا از این طریق می توانید بخشی از اعتماد به نفسی را که طی طلاق از دست داده اید، بازیابید.

سراغ هر تفریحی نروید

تنهایی بعد از طلاق یکی از آن مشکلاتی است که تا تجربه نشود، بیشتر افراد متوجه سختی آن نمی شوند. افراد تا پیش از طلاق چندان به این موضوع فکر نمی کنند. حتی ممکن است به دلیل کشمکش های شدید آرزو کنند که کاش تنها زندگی کنند! اما بعد از طلاق این تنهایی تازه ابعاد گسترده خود را آشکار می کند به ویژه زمانی که بچه ای نیز در میان نباشد. برخی افراد بعد از طلاق زمان زیادی را صرف گشت زدن در اینترنت یا دیدن برنامه های تلویزیون می کنند. برنامه ریزی مناسب برای پر کردن اوقات تنهایی یکی از نکاتی است که به هیچ عنوان نباید از نظر دور داشت و اهمیت آن را دست کم گرفت.

خانه تکانی نکنید

دور ریختن عکس های یادگاری یکی از اولین کارهایی است که برخی افراد بعد از طلاق انجام می دهند. درست است که کنار گذاشتن نشانه های زندگی تاریک گذشته می تواند به ما در کنار آمدن با شرایط جدید کمک کند، اما مواظب باشید از آن طرف بام نیفتید. این که تمام لباس هایی را که در طول سال های زندگی مشترک خریده اید کنار بگذارید یا این که بسیاری از وسایل زندگی تان را به این دلیل که شما را یاد خاطراتتان می اندازد به دیگران ببخشید، می تواند بعد از مدتی باعث پشیمانی تان شود. بعد از طلاق اغلب پیش بینی های مالی اشتباه از آب در می آید و خرج ها بیشتر از آن چیزی است که افراد تصور می کردند.

در این شرایط خرج تراشی برای خود اشتباه است. سعی کنید تا حد امکان از همان وسایل قدیمی خود استفاده کنید. در نهایت، اگر احساس کردید در زمان استفاده از آن وسیله یا لباس آن قدر حال بدی به شما دست می دهد که احساس خفگی می کنید، می توانید برای مدتی بخشی از آن ها را کنار بگذارید و بعد از التیام زخم ها دوباره سراغ آن  ها بروید.

دور همه خط نکشید

بعد از طلاق، رابطه خویشاوندی هر یک از همسران با عده ای قطع می شود و در نتیجه اسامی افرادی که تا چندی پیش با آن ها رفت و آمد داشتند در فهرست سیاه قرار می گیرد، اما برخی افراد در زمینه روابط اجتماعی بعد از طلاق خود به صورت افراطی تصمیم می گیرند و ناگهان ارتباط خود را با دوستان سابق، همسایه ها یا حتی همکاران خود قطع می کنند. البته برای این کار خود دلایلی نیز می آورند.

آن ها می گویند نمی خواهند درباره وضعیت زندگی خانوادگی خود مجبور به توضیح باشند، البته یکی دیگر از دلایل نیز دور شدن از افرادی است که آن ها را یاد زندگی گذشته می اندازند. از دست دادن دوستان و افرادی که تا مدتی پیش با آن ها رابطه عاطفی داشتید احساس تنهایی بعد از طلاق را به نحو قابل توجهی تشدید می کند.

در عین حال، برخی افراد امکان درد دل با خانواده و خویشاوندان نزدیک خود را نیز ندارند و احساس می کنند اگر درباره مشکلات خود با آن ها صحبت کنند، آن ها بیشتر غصه می خورند.

در این شرایط شاید روش بهتر، انتخاب برخی دوستان برای ادامه و البته تقویت رابطه است. بد نیست به این نکته توجه کنید که در بسیاری از موارد این تصور ماست که دوست ما می خواهد دائم درباره همسر سابق یا زندگی گذشته ما سوال کند. به جای این پیش داوری ها، سعی کنید حتما دوستانی را برای خود نگه دارید و با ادامه دادن رابطه با آن ها از منزوی شدن خودداری کنید.

به شهر دیگری نروید

یکی از انتخاب هایی که می تواند بعد از طلاق برای برخی وسوسه کننده باشد، دور شدن از محل زندگی است. برخی افراد ترجیح می دهند محل زندگی خود را به کلی تغییر دهند. رفتن به شهری دیگر یا حتی کشوری دیگر می تواند رویای برخی ها باشد، اما تغییر دادن محل زندگی در برخی موارد گزینه خوبی نیست.

اگر افراد بعد از طلاق ترجیح دهند نزدیک پدر و مادر، خویشاوندان یا دوستان زندگی کنند، نه تنها بد نیست، که به دلیل برخورداری از حمایت های جدید مفید هم هست، اما زمانی که افراد به نوعی می خواهند از تمام گذشته خود فرار کنند و به مکانی بروند که هیچ آشنایی با آن ندارند، ممکن است یکی از بدترین انتخاب های خود را انجام داده باشند.

از دست دادن حلقه حمایت ها می تواند وضعیت را بدتر کند و باعث شود افرادی که به تازگی طلاق گرفته اند تنهایی بیشتری را احساس کنند و در صورت مواجهه با مشکلات نتوانند از دیگران کمک بگیرند.

سلامت نيوز

6 جمله‌ای که برای دوام زندگی زناشویی نباید گفت


‌اگر شما همسر ایده‌آل خودتان را یافته‌اید و واقعاً احساس خوشبختی می‌کنید حتما به این موضوع نیز فکر کرده‌اید که چه کنید تا این خوشبختی تداوم داشته باشد. اگر می‌خواهید خوشبختی یک زندگی واقعی زناشویی دوام داشته باشد، نباید هرگز این شش جمله را به‌کار ببرید.


1 - تو درست مثل پدرت هستی: این جمله از دو جهت آزار‌دهنده است؛ اول اینکه اصلا کار درستی نیست که شخص در مورد والدین همسرش بد صحبت کند. دوم اینکه در همه آقایان ترسی وجود دارد که آنها صفات منفی پدرشان را به ارث برده باشند و نتوانند هرگز از آن رهایی یابند. شاید پدرشوهر شما از آن مردهایی باشد که فکر می‌کند در خانه همه باید به او خدمت کنند و هرگز در کارهای خانه کمک نمی‌کند، در این صورت به‌جای اینکه بگویید «تو درست مثل پدرت هستی» خیلی صمیمانه آنچه را که از او می‌خواهید به‌زبان بیاورید، مثلاً بگویید «عزیزم لطفاً استکان‌های چای را جمع کن».

2 - تو بالاخره کی کارت را عوض می‌کنی: قبل اینکه چنین جمله‌ای از زبان شما بیرون بیاید، شما باید فکر کنید چرا می‌خواهید چنین حرفی را بزنید؟ آیا نمی‌توانید دیگر شغل شوهرتان را تحمل کنید، چون او دائم در سفر است یا اینکه ساعت کار او خیلی طولانی است؟ شاید هم فکر می‌کنید نسبت به‌کاری که می‌کند، درآمد خوبی ندارد؟ آیا فکر می‌کنید که او لیاقت بهتر از اینها را دارد؟ اکثر مردان موفقیت خود را در میزان تأمین بهتر زندگی خانواده می‌بینند، بنابراین بهتر است قبل از اینکه حرفی بزنید و او را برنجانید، علت این حرف را بیابید و با شوهرتان در مورد آرزوها و نیازهایش صحبت کنید. بدین ترتیب بهتر می‌توانید او را بشناسید و شاید هم بتوانید با کمک یکدیگر راه‌حلی بیابید.

3 - مادرم به من اخطار داده بود که تو احتمالاً این کار را می‌کنی: این حرف شما نشان‌دهنده این است که در مورد روابط خصوصی خودتان با دیگران حرف می‌زنید. این مسئله برای هر مردی ناخوشایند و شبیه یک سیلی محکم بر صورت است، به‌خاطر اینکه اکثر مردان مسائل خصوصی را واقعاً خصوصی می‌دانند و با کسی درباره آن حرف نمی‌زنند. شما با گفتن چنین جمله‌ای به شوهرتان غیرمستقیم می‌گویید که مادر شما از انتخاب‌تان راضی نیست و این در آینده اشکالاتی در روابط خانوادگی ایجاد می‌کند، بنابراین هرگز پایه حرف‌های خودتان را بر نظر دیگران نگذارید، زیرا این عمل شما غیرمنصفانه است و ضمناً ارزش حرف شما را هم بالا نمی‌برد.

4 - اصلا ول کن، خودم بعدا آن‌را انجام می‌دهم: با گفتن این جمله به همسرتان این احساس را انتقال می‌دهید که او اصلاً به‌درد هیچ کاری نمی‌خورد. کلا شنیدن چنین جمله‌ای برای هیچ کس خوشایند نیست که او تصور کند هر کاری که انجام می‌دهد، غلط است. بنابراین قبل از اینکه چنین جمله‌ای را بگویید و باعث شروع یک دعوا شوید، بهتر است کمی فکر کنید، شاید فقط روش شوهر شما در انجام کار فرق دارد و این دلیل بر غلط بودن آن نیست.

5 - هیچ وقت، تو هیچ کاری را درست انجام ندادی یا هرگز نمی‌توانی: گفتن این دو جمله را باید چه مرد و چه زن برای همیشه فراموش کنند و هرگز به‌زبان نیاورند چون با شنیدن چنین جمله‌ای هر کس احساس می‌کند که به او حمله شده است، بنابراین تصمیم به دفاع می‌گیرد. به همین دلیل اگر دوباره هنگام استفاده از اتومبیل متوجه شدید که باز هم باک بنزین خالی است، سعی کنید با آرامش از همسرتان خواهش کنید که دفعه بعد وقتی متوجه شد که باک بنزین خالی است، حتماً بنزین بزند. مطمئن باشید اکثر آقایان مایلند کاری کنند که همسرشان را خوشحال می‌کند. البته باید بدانید که این بستگی دارد که شما چگونه با او حرف می‌زنید.

6 - فکر می‌کنی که واقعاً این لباس اندازه تو هست: آیا شما می‌خواهید با این حرف به او بگویید که وزنش اضافه شده؟ بنابراین این جمله اصلاً مناسب نیست، چون مسلماً شوهر شما مایل نیست کنایه‌های شما را راجع به چاقی بشنود، بنابراین فکر می‌کند که شما از سلیقه او ایراد می‌گیرید. بهتر است که شما به روش دیگری سعی کنید، مثلاً به او بگویید «عزیزم موافقی که از امروز بعد از کار به پیاده‌روی برویم؟ یا اینکه، بد نیست که یک دوچرخه ورزشی بخریم، می‌توانیم هر روز کمی ورزش کنیم».بدین ترتیب او را با وزن اضافه‌‌اش تنها نگذاشته‌اید و احتمالاً پیاده‌روی دو نفری به بهبود روابط شما هم کمک خواهد کرد.

۱۰ قدم برای داشتن زندگی خانوادگی بهتر


زندگی زناشویی همیشه به سادگی بازی‌های کودکانه نیست اما همیشه یکسری نکات کلی و البته ساده برای مقابله با مشکلات زندگی وجود دارد، با رعایت این ۱۰ نکته با تنش‌های زندگی‌تان خداحافظی کنید.

به گزارش سی آرآی، از همین حالا تمرین کنید تا بتوانید بدون قطع‌کردن صحبت طرف مقابلتان،‌ خوب گوش کنید.
 
بعد از صحبت همسرتان می‌توانید از او بپرسید که آیا نوبت من شده که حرف بزنم؟ می‌توانید در بین صحبت‌های همسرتان یکسری چیزها را یادداشت کنید تایادتان نرود.
 
تصور کنید که دو کودک در حال بازی هستند، یک دفعه صدای فریادشان بلند می‌شود که ازت بدم میاد ... ازت متنفرم ... اما چند دقیقه بعد باز هم می‌بینید که دارند با هم بازی می‌کنند و خوشحال هستند.

 
گاهی دو آدم بزرگسال هم در روابط‌شان به همین شکل هستند، فقط کافی است در نیمکت کنارشان بنشینید و آنها را نگاه کنید تا به حال این تجربه را داشته‌اید؟

 
سؤال جالب اینجاست چه اتفاقی برای کودکان می‌افتد که ‌آنها 5 دقیقه پیش دشمن بودند و در حال حاضر باز هم با هم بازی می‌کنند؟ جواب این سؤال ساده است.آنها شادی را به جای برقراری عدالت انتخاب می‌کنند. آنها لحظه‌شان را می‌بینند و سعی می‌کنند از بازی‌شان لذت ببرند.

 بزرگترین مشکلات ما هم اگر فقط مانند کودکان رفتار کنیم،‌ حل می‌شوند.البته زندگی زناشویی همیشه به سادگی بازی‌های کودکانه نیست اما همیشه یکسری نکات کلی و البته ساده برای مقابله با مشکلات زندگی وجود دارد.
 
با رعایت این 10 نکته با تنش‌های زندگی‌تان خداحافظی کنید.
 
1.زبانتان را گاز بگیرید

انتقاد و قضاوت را بس کنید، بیشتر مردم از همان اول رابطه که مرحله عشق ورزیدن است شروع به انتقاد می‌کنند. به یاد داشته باشید که هیچ‌کس نمی‌تواند ازدواجی را نجات بدهد اگر طرفین بیشتر از تحسین‌شدن مورد انتقاد قرار بگیرند.

 انتقادهای مدام و پی در پی به همسرتان این حس را می‌دهد که او به اندازه کافی برای شما خوب نیست.
 
این حس (به خصوص برای مردها) سردشدن رابطه را به دنبال دارد.
 
قبل از هر چیز سعی کنید همسرتان را بشناسید و بعد از آن تفاوت‌های قابل قبول همدیگر را بپذیرید. 
 
2.متفاوت سپاسگزاری کنید

 درباره تفاوت‌ها شفاف‌سازی کنید، اینکه تفاوت را چه معنی می‌کنید، مهم است.

 ما همیشه حقایق را از بین فیلترهای متفاوتی رد می‌کنیم که وجود آن فیلترها به فرهنگ، ‌جنسیت و خانواده بستگی دارد.
 
تنها شرط یک ازدواج خوب، حفظ کردن عشق در رابطه است. می‌توانید همسرتان را در نوع سپاسگزاری‌تان غافلگیر کنید.
 
اگر او چیزهایی را همیشه دوست داشته که شما با آن مخالفت می‌کردید، می‌توانید با موافقت خود به او حس متفاوت بدهید.
 
اگر همسرتان همیشه تیر و کمان دوست داشته و به نظر شما خرید تیر و کمان از خرج‌های غیرضروری زندگی بوده، ‌می‌توانید با پس‌اندازهایی که برای تفریح خود کنار گذاشته‌اید،‌ برایش یک تیر و کمان بخرید.از همین حالا تمرین کنید تا بتوانید بدون قطع‌کردن صحبت طرف مقابلتان،‌ خوب گوش کنید.
 
بعد از صحبت همسرتان می‌توانید از او بپرسید که آیا نوبت من شده که حرف بزنم؟ می‌توانید در بین صحبت‌های همسرتان یکسری چیزها را یادداشت کنید تایادتان نرود.
 
3.معذرت‌خواهی کنید
 
شما می‌توانید بگویید که من به دلیل مشکلاتی که باعث آن شدم، معذرت می‌خواهم، در هر رابطه‌ای این بهترین شکل معذرت‌خواهی است.
 
اصلاً مهم نیست شما چقدر مقصر هستید حتی اگر 14درصد تقصیرها گردن شماست برای آن قسمت معذرت‌خواهی کنید.
 
ازدواج وقتی خوب پیش می‌رود که حداقل یک نفر بتواند معذرت‌خواهی کند، غرور داشتن در رابطه زناشویی چیز قابل قبولی نیست.
 
معذرت‌خواهی در نهایت روح بزرگ شما را نشان و حس بهتری به‌زندگی‌تان می دهد.

 4.خوب گوش‌دادن را تمرین کنید
 
دفاع از خود را بس کنید، این مشکلی را حل نمی‌کند، سعی کنید شنونده خوبی باشید، خوب گوش‌دادن بهترین هدیه‌ای است که می‌توانید به شریک زندگی‌تان بدهید.
 
از همین حالا تمرین کنید تا بتوانید بدون قطع کردن صحبت طرف مقابلتان،‌ خوب گوش کنید.

بعد از صحبت همسرتان می‌توانید از او بپرسید که آیا نوبت من شده که حرف بزنم؟ می‌توانید در بین صحبت‌های همسرتان یکسری چیزها را یادداشت کنید تا یادتان نرود.
 
در نهایت بحث می‌توانید یک نتیجه‌گیری داشته باشید، اگر به دنبال نتیجه هستید باید صبور باشید.

هنگامی که هر دوی شما کنترل اعصابتان را از دست بدهید نتیجه این می‌شود که همسرتان با عصبانیت به درون اتاق می‌رود و در را به هم می‌کوبد.

 نگذارید بحثتان به این شکل بی‌نتیجه بماند، اگر شما آرام باشید همسرتان هم آرام می‌شود و از حرف‌های شما به دل نمی‌گیرد. 
 
5. دلگرمی بدهید
 
همیشه در ابتدای هر رابطه همه چیز گل و بلبل است و عادت داریم فقط نکات مثبت را ببینیم.اگر بعد از مدتی دیدیم بعضی مسائل آن طور نیستند که ما فکر می‌کردیم باید سعی کنیم بقیه چیزها را خراب نکنیم.

 همسر ما حتماً نکات مثبتی هم دارد، معمولاً بازسازی روابط سخت است اما غیرممکن نیست.
 
برای نگه داشتن ازدواجتان باید کاری کنید که همسرتان احساس ارزشمندی و برگزیدگی کند.
 
معمولاً افرادی که ازدواج‌های طولانی‌تری دارند،‌ می‌فهمند چطور باید به همدیگر توجه کنند.

 این درک باعث می‌شود که فضایی صمیمی در خانه به وجود بیاید و در مقابل هم شما می‌توانید انتقادهای سازنده‌تان را پیش ببرید.
 
به عنوان مثال وقتی همسرتان دارد با برادرش شوخی می کند حتی اگر از نوع شوخی‌اش خوشتان نیامده اما به او بگویید شیوه‌ای که او برای شوخی استفاده کرده را دوست دارید.
 
همسر شما از انتقاد سازنده‌تان استفاده نمی‌کند مگر اینکه فضایی از عشق و احترام وجود داشته باشد.
 
6.روی خودتان تمرکز کنید نه همسرتان
 
همیشه حق با شما نیست، همیشه این شما نیستید که درست می‌گویید.
 
سعی کنید کمی از اختلافتان فاصله بگیرید و از دور نگاه کنید.
 
حالا وقت آن است که درست ببینید، حتماً به همین شکل است که طرف مقابل هم مقصر است اما به خود یادآوری کنید که من هم بی‌تقصیر نبودم.
 
اگر هر یک از ما آدم‌های منطقی‌تری باشیم روابط‌مان بی‌تنش‌تر خواهد بود.

 روی خودتان تمرکز کنید و سعی کنید برای اصلاح نقص‌هایتان تلاش کنید.
 
7.تحت شرایط استرس‌زا، ‌فشار نیاورید
 
همیشه شرایط سختی در ازدواج پیش می‌آید، این شرایط می تواند شامل شرایط بیکاری،‌ فشار مالی یا حتی بیماری یکی از طرفین باشد.
 
مثلاً کسی را تصور کنید که فردا صبح عمل جراحی مهمی دارد. همسر او می تواند شب قبل از عمل جراحی فضایی از غم ‌و غصه را در خانه به وجود آورد یا اینکه یک مهمانی بگیرد و تمام دوستان با روحیه همسرش را دعوت و سعی کند آن شب از فکر کردن به نتیجه عمل دوری کنند.
 
انتخابهای ما در زندگی خیلی مهم هستند، مثلاً یک همسر هم می‌تواند بنشیند و آن قدر فضا را ناراحت‌کننده کند تا به حدی برسد که یک دغدغه جدید هم به وجود بیاید.

 شما در شرایط سخت زندگی‌تان باید از به وجود آمدن فشار جدید جلوگیری کنید.
 
8.همه چیز در جزئیات خلاصه می‌شود
 
اگر همسر شما یک روزهایی به دلیل شرایط کاریش بداخلاق و نا آرام می شود، اگر خیلی صبح‌ها برای شما چای می ریزد اما یک روز صبح با عصبانیت در را به هم می‌کوبد.این دلیل نمی‌شود که بگویید همسر من هیچ‌وقت من را درک نمی‌کند.
 
نکات مثبت را همیشه در یادتان نگه دارید، این باعث می‌‌شود که عصبانیت شما قابل کنترل شود.

اگر گاهی خلق و خوی او با توجه به شرایطی که خارج از فضای خانه دارد تغییر می‌کند،‌ شما هم راه بیایید، از او تعریف کنید.به او بگویید که چقدر از با او بودن لذت می برید و خوشحال هستید.
 
گاهی لازم است که حتی کوچکترین مهارتش را بزرگ کنید و بگویید که عزیزم تو در این کار بهترین هستی.
 
به جزئیات رابطه‌تان دقت کنید و همه چیز را یک وظیفه ندانید، این مسائل صمیمیت رابطه را بیشتر و تنش‌ها را کمتر می‌کند.
 
9.تنها شما می‌دانید که باید چه کار کنید
 
تمام مجلات سبک زندگی پر هستند از روش‌هایی که شما می‌توانید برای به وجود آوردن یک زندگی عاشقانه به کار گیرید.اما در آخر باید بدانید که شما به هیچ‌کدام از این توصیه‌ها نیاز ندارید.
 
شما تنها کسی هستید که می‌دانید باید چه کاری انجام دهید.
 
اصلاً مهم نیست که چقدر از ازدواجتان گذشته یا چقدر احساس صمیمیت نسبت به زندگی مشترکتان دارید، ‌مهم این است که بعد از ورق زدن این صفحات 3 عمل خاص را برای بهبود مسائل در زندگی‌تان به کار ببرید.
 
10.راه مخصوص خودتان را پیدا کنید
 
شاید خیلی از راه‌ها را امتحان کرده باشید،‌ اما باید بتوانید راهی را که مختص زندگی خودتان است پیدا کنید؛ راهی که برای خوشحال کردن و به صمیمیت رسیدن با همسرتان جواب بدهد.
 
این روش را یکی از همکاران ما پیاده کرده و به نتیجه رسیده به همین دلیل این سه روش را به عنوان مثال با شما در میان می‌گذاریم.

 - من توانستم شام مورد علاقه‌اش را بپزم و وقتی او بعد از کار به‌منزل برگشت با میز شام چیده روبه‌رو شود.

 - آخر ماه تمام وسایل شخصی‌ام را ریختم و بعد از دسته‌بندی همسرم با اتاق مرتب شده‌ام رو به رو شد.
 
- به او گفتم که می‌خواهم صبح روز جمعه زمانم را طوری تنظیم کنم که درباره نگرانی‌ها و دلمشغولی‌هایش صحبت کنیم.
 
بگردید و 3 روش مخصوص به خود و رابطه‌تان را پیدا کنید. بدانید که تنها قدم اول و شروع گردگیری رابطه سخت است.

با این افراد ازدواج نکنید



حجت‌الاسلام شهاب مرادی در پایگاه اینترنتی خود از جوانان خواست با افراد معتاد، بیمار روانی، بی‌دین و لامذهب، بداخلاق و تندخو، مادی و بخیل و مجرم‌خو ازدواج نکنند.

حجت‌الاسلام شهاب مرادی در مطلبی با عنوان «یک نه، برای موفقیت و سعادت» در پایگاه اینترنتی خود نوشت:

با این افراد ازدواج نکنید!

بسیاری از مشکلاتِ پس از ازدواج که منجر به طلاق و شکست می‌شود به روزگار قبل از ازدواج و به مرحله انتخاب بر می‌گردد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان قبل از ازدواج، شناخت مطمئن همسر آینده‌شان است و این‌جا نقطه تمرکز نگرانی‌های دختران و پسران است اما اکثرا از آسان‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و درست‌ترین شیوه، غفلت می‌کنند! و آن راه‌کار مطمئن «حذف موارد اشتباه و نادرست در گام نخست» است.

اساسا فرایند شناخت کامل همسر و هم‌زبانی و تفاهم با او پروسه‌ای طولانی دارد و مراحل تکمیلی آن در ایام پس از ازدواج (بین ۶ ماه تا ۳ سال پس از ازدواج وتشکیل خانواده) اتفاق می‌افتد.

و در آن مدت نباید به انتظار معجزه نشست چون ازدواج با برخی افراد ریسک بسیار زیادی دارد و از آغاز آشنایی قابل پیش‌بینی است و صرف ابراز علاقه یا... چیزی را عوض نمی‌کند. این‌گونه ازدواج‌ها در تمام موارد به شکست (اعم از طلاق و جدایی و سردی روابط و ...) منجر می‌شود.

راه‌کار عاقلانه و مطمئن، حذف انتخاب‌های نادرست است. جوانی و فرصت‌های ناب و البته زود‌گذر آن قابل برگشت نیست.

در چند جلسه از برنامه "مردم ایران سلام" [در سال ۸۶] مفصل به شرح این موارد پرداختم و به درخواست تعدادی از عزیزان، فهرست آن موارد را تکرار می کنم:

با این افراد اصلا ازدواج نکنید:

۱. معتاد (مگر ترک انگیزه‌ای کند و دیگر معتاد به حساب نیاید) و شارب خمر (شراب خوار)

۲. بیمار روانی (بیماری که ارتباطش را با واقعیت از دست داده و تا کاملا درمان نشده)

۳.بی‌دین و لامذهب (رعایت این توصیه برای تمام افراد بشر با هر دین و مذهبی مفید است)

۴. بداخلاق، تندخو (کسی که اخلاقش قابل پیش بینی نیست)

۵. مادی و بخیل

۶. مجرم خو، تبهکار و خلافکار

۷. دوست‌باز افراطی (مطلقا بی‌تمایل نسبت به خانواده)

۸. بی کاره و علاف

۹. زن زیبا از خانواده فاسد «نکته»

۱۰. بچه ننه (وابستگی شدید به مادر و خانواده)

شایان ذکر است، وی در پاسخ به این پرسش که: «سوال من این است که متأسفانه بنده با چنین فردی ازدواج کرده‌ام که علاوه بر بدخلقی بسیار بدسخن نیز است و از گفتن سخنان زشت نیز إبا ندارد، خواهشندم درخصوص حل این مشکل مرا راهنمایی فرمایید»، این‌گونه پاسخ داده است: «روی سخن در آن یادداشت با مجردهاست و مجدد توصیه می‌کنم هیچ یک از آن موارد را به عنوان همسر انتخاب نکنند! و اگر کسی قبلا با هریک از آن موارد ازدواج کرده نباید فورا به فکر طلاق و جدایی باشد و مدبرانه از نظرات یک مشاوره‌ باتجربه و خبره استفاده کند.

اما شما:

۱- پیشگیری از رسیدن به شرایط بحرانی

۲- تحریک نکردن او برای بد خلقی کردن.

۳- گفتگوهای کوتاه منطقی، دوستانه و کوتاه در شرایط آرامش ( دو نفری بدون حضور غیر) درباره رفتارهای ناخوشایند او و ابراز ناراحتی خودتان از این وضع.

۴- امید دادن برای بهبود خُلق او.

۵- تشویق او برای مراجعه به روانشناس

۶- تمرکز نکردن روی بدخُلقی های شوهر.

۷- تنظیم واقعی و مجدد انتظارتتان از او (از او انتظار اخلاق یک مومن خوش اخلاق را نداشته باش.)

چه زمانی برای ازدواج مناسب است؟

شهرخبر:وجود بلوغ جسمی و جنسی و بلوغ عقلی و فکری از ابتدایی ترین عوامل شروع هر زندگی مشترک است و افراد خواهان ازدواج باید به سنی برسند که بتوانند صمیمیت عاطفی و جنسی را در یک رابطه مبتنی بر تعهد تجربه کنند.

 برای ازدواج مرد و زن باید از نظر عقلی و ذهنی به چنان رشدی برسند که بتوانند به راحتی از والدین خود جدا شوند. همچنین باید به خودکفایی دوران بزرگسالی برسند و جایگاهی رضایت بخش در بازار کار بیابند. افراد خواهان ازدواج باید صمیمیت عاطفی و جنسی را در یک رابطه مبتنی بر تعهد تجربه کنند، بتوانند با افراد در سنین مختلف رابطه دوستانه برقرار کنند و قدرت پذیرش نقش همسر و به تبع آن پدر یا مادر بودن را از ابعاد مختلف روان شناختی و زیستی دارا باشند.

سن ازدواج به عوامل مختلفی ارتباط دارد که عبارتند از بلوغ جسمی و فکری، توانایی کسب درآمد، پیشرفت تحصیلی و...، اما اعتقاد عمومی بر این است که بهترین زمان برای ازدواج بعد از بیست سالگی است، زیرا در این سن زندگی افراد از ثبات بیشتری برخوردار خواهد بود.

ازدواج که رابطه ای پایدار ومتعهدانه ایجاد می کند یکی از هیجان انگیزترین و مقدس ترین پدیده های موجود در زندگی فرد می باشد، پس چنین تعهد طولانی مستلزم آماده سازی خویش و رسیدن به سنی خاص برای تعامل روحی، روانی و جسمی است. فرد باید قبل ازدواج در خود تعهدی صادقانه احساس کند و برای شناخت خود و طرف مقابل صمیمانه بکوشد.

دوره آمادگی برای ازدواج دوره ای است که در آن زوجین باید به منظور درک اهداف و نگرش ها و نیز بررسی مسائل خانوادگی، اقتصادی و امیال و آرزوهای طرفین همدیگر را صادقانه و دقیق بررسی کنند. همچنین بحث و مذاکره در این دوره درباره جنبه های زندگی مشترک امری ضروری است، بنابراین، افراد باید از بلوغ فکری و سن مناسب برخوردار باشند و به مسائل مربوط به آن با جدیت نگاه کنند.

وجود بلوغ جسمی و جنسی و بلوغ عقلی و فکری از ابتدایی ترین عوامل شروع هر زندگی مشترک است. تفاوت سنی بین دختر و پسر از مسائلی است که همیشه مطرح بوده است. در حال حاضر می توان گفت میانگین سن ازدواج در سراسر جهان برای دختران از ۲۲ تا ۲۷ سالگی و برای پسران از ۲۶ سالگی به بعد می باشد. روان شناسان اختلاف سنی ۴ تا ۷ سال را پیشنهاد می کنند، ولی به صورت استثنا تفاوت های سنی هم گزارش شده که از معیارهای روان شناختی خارج بوده، ولی موفقیت آمیز بوده اند.

البته باید گفت که زن زودتر به سن بلوغ عقلی، فکری و جنسی می رسد، بنابراین پختگی روانی لازم را زودتر پیدا می کند و زودتر وارد مرحله اجتماعی شده و آماده برای ازدواج می شود. دلایل بالا نشان می دهد که فاصله سنی بین ۴ تا ۷ سال بهترین مدتی است که می توان پیشنهاد کرد. این فاصله موجب می شود که زن و شوهر از نظر عقلی، تجربی و فیزیکی و حتی هیجانات جوانی و جنسی و بالاخره در پیشرفت رفتارهای اجتماعی و اخلاقی نزدیک و هماهنگ باشند. این عوامل باعث می شوند تا سایر اختلافات فکری، کمتر امکان بروز پیدا کنند چنین زن و شوهری قادر خواهند بود که مسائل را خود بهتر حل کنند و در حقیقت زندگی خود را از این نظر بیمه کنند.

همچنین مرد که افتصاد خانواده را اداره می کند باید به قابلیتهای لازم رسیده باشد، چرا که باید از کمک مالی مستقیم خانواده صرف نظر کند، زیرا بعضی از کمک های مستقیم خانواده برای اداره زندگی به نوعی دخالت ناخواسته می انجامد که معمولا خوشایند نیست.

البته طبیعی است که زن و مرد نباید نسبت به هم فاصله سنی زیادی داشته باشند. وجود فاصله سنی فاحش سنی در ازدواجها، آسیب پذیری بیشتری نسبت به سایر عوامل در پی دارد. معمولا این گونه ازدواج ها یا محکوم به شکست هستند یا با یک عمر سوختن و ساختن همراه خواهند بود و مخصوصا در بافتهای فرهنگی جامعه ما اکثرا با عدم خوشبختی زن همراه می شود.

 

کاهش بی سابقه آمار ازدواج


رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اعلام نگرانی از بابت کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق گفت: در هیچ دوره ای آمار ازدواج تا این حد کاهش پیدا نکرده بود به همین دلیل مسئولان باید با همکاری کارشناسان و متخصصین امر چاره ای بیاندیشند.
 
سید حسن موسوی چلک در گفتگو با مهر با اشاره به آمار کاهش ازدواجهای ثبت شده، افزود: براساس آمارهای سازمان ثبت اسناد کشور در سال 91 ، 791 هزار و 656 ازدواج به ثبت رسیده درحالی که آمارهای سال 90 ، ثبت 874 هزار و 782 واقعه ازدواج را نشان می دهد.وی گفت: این آمارها حاکی از کاهش 9.5 درصدی ازدواجها و افزایش بیش از 6 درصدی طلاقهای به ثبت رسیده در سال گذشته بوده و براساس آمارهای موجود در هیچ دوره ای آمار ازدواج تا این حد کاهش نداشته است.
 
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تاکید کرد:در سال 90 در ازای هر 6.5 ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده اما در سال 91 در ازای هر 5.2 ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده بود بنابراین این موضوع خیلی نگران کننده است و نشان می دهد که ثبات خانوادگی دچار مشکل جدی شده است.
 
موسوی با اشاره به اینکه وقوع طلاق در میان خانواده ها از 5  به 3 سال کاهش پیدا کرده است ، گفت: آمارها نشان می دهد که نوک پیکان آسیبهای اجتماعی به سمت خانواده هاست و جامعه سالم در گروه خانواده سالم و با اخلاق و با ثبات است به همین دلیل باید هرچه سریعتر در این خصوص برنامه ریزی کرد. وی به عدم ارائه آمار های آسیبهای اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچ زمانی آمارهای دقیقی از آسیبهای اجتماعی مختلف از سوی نهادهای ذیربط ارائه نمی شود و همین باعث عدم برنامه درست درجهت کاهش این آسیبها شده است.
 
وی اظهار امیدواری کرد که از این پس با آمارها دشمنی نشود و آمارهای آسیبهای اجتماعی از منظر اجتماعی و فرهنگی سنجیده شود.  به گفته موسوی، فقط با حرف زدن و بدون برنامه مدون و منابع مالی نمیتوان آسیبهای اجتماعی را مدیریت کرد به همین دلیل باید جلسات مختلفی را با حضور کارشناسان و متخصصین تشکیل داد و در آن تدابیری جهت کاهش آسیبها اتخاذ شود.

یک مرد و چهار زن در ریاض

زنِ رئیس برای تک تک زنها و بچه ها لباس انتخاب کرد و مرد خدمتکار آنها را جمع آوری می کرد. مسؤولیت سایر زن و بچه ها این بود که فقط لباس اندازه شان باشد! عصرایران - «اعترافات شهر خدا» ، نام کتابی است که سید مجید حسینی روایت سفر به عربستانش را در آن نوشته است. نویسنده که علاوه بر به جای اوردن مناسک حج ، سفری به «ریاض» پایتخت این کشور داشته است.

او خاطرات متن و حاشیه اش از این سفر زیارتی - سیاحتی را با قلمی ساده و گیرا ، به رشته تحریر در آورده است.
متن زیر ، حاشیه نگاری او از بازار طبقه همکف معروف ترین برج عربستان است که گریزی به مقوله چند همسری بین مردان سعودی دارد:

همراه دوستان در بازار طبقه همکف «برج المملکه» با جیب خالی مشغول پز عالی بودیم که جلوی بازار یک ماشین وَن ایستاد و چهار زن و تعداد زیادی بچه، همراه یک خدمتکار سیاهپوست پیاده شدند.

برج المملکه
برج المملکه؛نماد ریاض
زن بزرگتری که صورتش زیر روبند پنهان بود جلوتر راه می رفت و الباقی زنها و بچه ها پشت سرش!

من تعقیب شان کردم تا به یک مغازه لباس فروشی بسیار لوکس رسیدند ؛ وارد شدند. به محض ورود خدمتکار همراه – مثل تلفن همراه – یک چهار پایه برای زن بزرگتر گذاشت والباقی زن و بچه ها دورتادور ایستادند.
معلوم بود که زن بزرگتر، زن بزرگ یک مرد پولدار عرب است و سه زن دیگر هم به ترتیب زنان کوچکتر که هر کدام به تعداد لازم بچه دارند.

در ریاض "رسم چهار زن داشتن" با توجه به وضع اقتصادی مردان حسابی رونق دارد و این هم یک نمونه از وضع مرسوم خانوادگی بود. زنِ رئیس برای تک تک زنها و بچه ها لباس انتخاب کرد و مرد خدمتکار آنها را جمع آوری می کرد. مسؤولیت سایر زن و بچه ها این بود که فقط لباس اندازه شان باشد!
وقتی برای تک تک حضّار خرید لازم انجام شد، مرد خدمتکار وجه المعامله را که مبلغ بسیار سنگینی می شد پرداخت کرد و کاروان بی هیچ حاشیه ای از مغازه خارج شده و سوار ماشین شدند و رفتند.

چند همسری در عربستان
ما تقریباً شوک زده شده بودیم از این وضع دمکراتیک حاکم بر سیستم خانوادگی: زن ارشد تقریباً همه کاره بود و الباقی هم عیال او بودند. زن ، جلوتر میرفت و به ترتیب قد زن ها و بچه ها پشت سرش، مثل کاروان خانوادگی اردکها که  با جوجه هایشان راه می روند. خلاصه این خرید خانواده عرب ما را کاملاً با وضع زندگیشان آشنا کرد.

گفته می شود در ریاض زنها حق ندارند بدون یک مرد در خیابانها راه بروند و از خانه خارج شوند و وضع حجاب هم در خیابانها بسیار سفت و سخت است اما این ظاهر قضیه است.

بعداً متوجه شدیم که کمی فراتر از فضای خیابانها، اصلاً فضا شکل دیگری دارد، داخل رستورانها و و هتلها، همین زن های روبنده دار عرب، کاملاً بدون حجاب ظاهر می شدند، طوری که فضا با غرب هیچ تفاوتی نمی کند، گویا مردها فقط در خیابانها نامحرمند و زیر سقف گویا قوانین شرعی عوض می شود!
البته چنین وضعیتی در همه اقشار برقرار نبود و اقشار مذهبی و معتقد سفت و سخت هم طبیعتاً وجود داشتند ولی به نظر می رسید در جمعیت 5 میلیون نفری ریاض در اکثریت نباشند!هر چند هیچگونه امکان آمارگیری وجود نداشت.
البته ناگفته نماند در این جمعیت بزرگ شهری، کمتر از 20 درصد از مردم تابعیت سعودی داشتند و بیشتر افراد خارجی بودند که جهت کار به ریاض آمده بودند و بصورت طبیعی به لحاظ فرهنگی زیر پوست شهر تنوع زیادی وجود داشت که در "ظاهر" به هیچ وجه دیده نمی شد. 

چرا نباید همسر خود را با ديگران مقایسه کنیم


زن و شوهر هنگامی که همدیگر را با دیگران مقايسه می کنند چیزی جز دلسردی در روابط آنها بدنبال نمی آورد، چرا که خود مقایسه کردن نوعی تحقير محسوب می شود و به عدم پذيرش فرد توسط همسر خويش تفسير مي شود.

 يكي از آسيب هايي كه مي تواند  زندگي زناشويي را مورد تهديد قرار دهد مقايسه همسران است. مقايسه كردن هر كس با ديگران كار درستي نيست و كسي كه بدين امر مبادرت مي نمايد،به يك نكته اساسي توجه نكرده وآن توجه به اصل تفاوت هاي فردي است. بايد به خاطر داشت كه قرآن نيز به امر متفاوت بودن انسان ها توجه داشت و در مقام بيان آن در آیه 14 سوره نوح مي فر مايد: "وقد خلقكم اطوارا"؛ به تحقيق شما را گوناگون متفاوت آفريديم.

اما اين كه چرا افراد متفاوت هستند، دليلش آن است كه از نظر وراثت و محيط با يكديگر تفاوت دارند. يعني هر كس از لحاظ ژنتيك با ديگري فرق دارد و اجد خصوصياتي است كه از نظر ارثي به او منتقل شده است و فرد در اين گونه موارد شخصا نقشي ندارد. مثلا فرد در رنگ پوست و رنگ چشم خود و نظاير آن دخالتي ندارد. قبل از انتخاب همسر بايد به اين گونه امور دقت شود و بعد از عقد در اين گونه امور سخني به ميان آورده نشود و مقايسه اي صورت نگيرد.

آدم قبل از ازدواج بايد چشمانش را كاملا باز كند، اما بعد از ازدواج بايد آنها را نيمه بسته نگاه دارد و يا گفته اند:"انسان قبل از ازدواج بايد دو چشم خود را باز كند، اما بعد از ازدواج بايد يكي از آنها را ببندد. مردان بايد بدانند كه در اين گونه موارد زنان واقعا حساس هستند و مقايسه آنان با ديگران موجب پيدايش دلسردي در محيط خانواده مي گردد.

اگر چنين مقايسه اي در دوران عقد و به ويژه ابتداي آن صورت گيرد، بيم آن مي رود كه در مواردي زندگاني مشترك دست خوش تهديد قرار گيرد و در برخي موارد عقد به ازدواج نينجامد، زيرا زنان در اين مسئله نسبت به مردان حساس تر هستند و عده ي قابل ملا حظه اي از آنها نيز  اين گونه مسائل را از ياد نمي برند. به هر حال تكرار و تداوم مقايسه كه معمولا با مذمت همسر همراه است، به قدري خطرناك است كه مي تواند او را دچار اختلالات رواني و افسردگي سازد.

انجام چنين مقايسه اي اگر چه از ناحيه زنان در مقايسه با مردان كمتر صورت مي گيرد،ولي بايد دانست كه اين امر نبايد صورت پذيرد مثلا زنان در مواردي چون طاسي سر، بيني درشت و اموري از اين نظير از همسر خود ايراد گرفته و آنان را با ديگري مقايسه كرده اند و لذا ممكن است مرد نسبت به وفاداري همسر دچار ترديد شود. پس مقايسه مرد با مردان ديگر در خصوص مسائل بدني، براي تداوم حيات خانوادگي امري زيانبار است و باعث پيدايش افكار پارانوئيدي در مردان مي شود

به منظور پيشگيري از بروز سردي در محيط خانواده و نيز پرهيز از ايجاد سو ظن در همسر هر گز نبايد بين او و ديگران مقايسه اي به عمل آورد. اين امر همان گونه كه در مورد زنان متذكر شده ايم در مورد مردان نيز مطلوب نيست و در مواردي موجب ناپايداري زندگاني مي شود. اگر چه انجام چنين مقايسه ها در تمام دوران زندگي امر نامطلوبي است ولي در دوران عقد خطر آفريني بيشتري در پي دارد، تا آنجا كه در مواردي مانع شكل گيري ازدواج مي گردد.

مسئله ديگر مقايسه فرد با ديگران در زمينه عوامل تربيتي است كه ناشي از قرار گرفتن فرد در محيط تربيتي نامناسب مي باشد. مثلا خانمي رفتار اخلاقي شوهر خود را با رفتار مردي ديگر مقايسه مي كند و چون احساس مي كند كه همسرش در بروز چنين رفتاري نقش دارد و او نيز قصد تغيير رفتار همسرش را دارد، لذا سعي مي كند كه براي ايجاد تغيير در او از روش مقايسه كردن او با ديگري استفاده كند.

در ضمن بايد توجه به تفاوت هاي فردي داشت و از روش هاي ديگر براي اصلاح همسر بهره جست كه اتفاقا از كارايي بهتري مي تواند برخوردار باشد. مثلا براي رفع و يا كاستن از رفتار نامطلوب مي توان از روش هاي تقويت مغاير يا ناهمساز بهره گرفت. يعني به جاي حمله كردن به رفتار نامطلوب و يا مقايسه همسر با ديگري، مي توان رفتارهاي خوب و مطلوب او را مورد تشويق قرار داد. با افزايش رفتارهاي خوب و مناسب در همسر، دیگر جايي براي انجام رفتارهاي نامطلوب باقي نمي ماند.

مقايسه كردن موجب تحقير همسر مي گردد. افراد در اثر احساس حقارت به جبران منفي روي مي آورند. مقايسه كردن به عدم پذيرش فرد توسط همسر خويش تفسير مي شود. همسري كه مورد مقايسه قرار مي گيرد، نسبت به همسر خود بدبين مي شود و گاه سو ظن و افكار پارانوئيد در او پديد مي آيد كه درمان آن اغلب ساده نيست.

معمولا مقايسه كردن همسر موجب دلسردي و كاهش انگيزه او در ادامه تلاش ها مي گردد. ادامه مقايسه ها گاه موجب بروز دعوا و پرخاشگري در محيط خانه شده و آرامش را از ميان مي برد.دوام دعواها در محيط خانواده،ادامه ي حيات آن را به طور جدي در معرض خطر قرار مي دهدوگاه نتيجه مقايسه چيزي جز پيدايش ناپايداري و يا طلاق در خانواده نيست.

ثبت «روز بدون طلاق» در تقویم ملی


 معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با اعلام این خبر که وزارتخانه پیشنهاد داده است تا اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) به عنوان «روز بدون طلاق» اعلام شود،گفت: در صورت تصویب در این روز دفاتر ثبت اسناد هیچ‌گونه طلاقی را ثبت نخواهند کرد.
 
سید باقر پیشنمازی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ افزود: سال گذشته طی پیشنهادی نامگذاری روز بدون طلاق به وزارت دادگستری ارائه شد و وزیر محترم دادگستری نیز طی نامه ای به ریاست محترم قوه قضائیه اعلام کردند و از قرار اطلاع به دفاتر ثبت اسناد برای رعایت موضوع ابلاغ گردید.
 
وی افزود: این طرح هنوز به شکل ملی تصویب نشده است و دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده این معاونت در تلاش است تا در سال 92 با پیگیری این موضوع،اول ذی‌الحجه را «روز بدون طلاق» اعلام کرده و هیچ دفترخانه‌ای در آن روز طلاقی را ثبت نکند.

چرا این آمار شوم خریدار ندارد؟!

کاهش ازدواج در کنار رشد طلاق؛
هنگامی که پای آمار موفقیت آمیز به میان می‌آید، بسیاری از مسئولان در قامت مدافع از عملکرد خود و مجموعه تحت امرشان درآمده و با آب و تاب از برنامه ریزی شان سخن می‌گویند اما کافی است امار روی ناخوش خود را نشان بدهد تا حتی یافتن یک خریدار برای آن، اگر نگوییم غیر ممکن، دست کم به غایت دشوار شود؛ آماری مانند سقوط نرخ ازدواج در کنار رشد روز افزون طلاق که سالهاست تبدیل به روند ثابت شده اما هنوز مشتری ندارد!

وزارت ورزش و جوانان، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ...؛ چند وزارت خانه، نهاد، سازمان و ارگان را می توان شمرد که می‌توانند و می‌بایست در شکل گیری بنیاد ازدواج نقش ایفا کنند؟ اگر به دنبال حفظ نهادهای شکل گرفته باشیم، چطور؟!

به گزارش «تابناک»، آمار نامطلوب طلاق در سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است؛ احمد تویسرکانی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اعلام این خبر گفت: در سال گذشته 151 هزار و 763 مورد واقعه طلاق در کشور ثبت شد که متاسفانه حکایت از آن دارد که از هر 5 ازدواج یک مورد به طلاق منتهی می شود.

با قیاس این آمار با آمار طلاق سال نود (139 هزار و 963 مورد) در خواهیم یافت که میزان شیوع طلاق افزایش 7 درصدی داشته است که با نیم نگاهی به آمار سال های پیش تر، حکایت از ثبات در روند رو به رشد طلاق در کشورمان خواهد داشت.

افزایش واقعه نامطلوب طلاق در حالی رخ می‌دهد که بر اساس آمار ثبت شده از رویداد ازدواج و شکل گیری نهاد خانواده، نرخ ازدواج در کشورمان طی سالهای 87 تا 89 تقریبا روند ثابت و خطی را تجربه کرده و با کمال تاسف در سال 90 با سقوط مواجه شده است؛ روندی نومید کننده که به نظر می رسد در سال 91 نیز تداوم یافته چراکه بر اساس آمار ارائه شده توسط رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک، طی سال گذشته 791 هزار و 656 ازدواج از نوع دائم و موقت به ثبت رسیده که فارغ از ممزوج بودن ازدواج نوع دائم با ازدواج های موقت، حکایت از روند نزولی آمار ازدواج دارد.

بدین ترتیب آماری که پیش از تنها برای کلانشهر تهران بیان می شد، تبدیل به میانگین سراسری قیاس نرخ ازدواج و طلاق شده تا شاهد آن باشیم که به ازای هر پنج ازدواج ثبت شده در کشور، یک طلاق نیز به ثبت می رسد. به عبارتی دیگر، بر اساس آمارهای ارائه شده، از هر پنج ازدواج یکی فرجام شوم می یابد که به زبان ریاضی، شکست بیست درصد ازدواج ها را نشان می دهد.

این اتفاق در حالی روز به روز تکوین یافته و بحران را تشدید می کند که از سالها قبل و با توجه به پیشی گرفتن رشد نرخ ازدواج به نسبت نرخ طلاق، زنگ هشدار بحران به صدا در آمده بود اما بی توجهی به هشدارهای آن موقع در کنار عواملی که بر شدت ان می افزودند ماجرا را اینقدر پیچیده کرد که اکنون شاهد آن هستیم که نرخ ازدواج روند نزولی در پیش گرفته اما آمار طلاق همچنان روند رو به رشد خود را حفظ کرده است.

با کمی تامل در آمارهای ارائه شده از این دو رویداد طی سالهای مختلف درخواهیم یافت که هر چند ممکن است عامل اقتصادی نقشی انکار ناپذیر در هر دو رویداد داشته باشد، اما بی شک می بایست برای یافتن علت اصلی بروز این پدیده به سراغ عواملی فراتر از مشکلات اقتصادی رفت؛ موضوعاتی مانند افزایش سن ازدواج و مشکلاتی که به همراه می آورد، معضل بیکاری و تبعات جانبی آن و بسیاری مولفه های دیگر که شاید تا کنون در حد و اندازه شعار نیز مورد توجه قرار نگرفته اند.

اینجاست که پرداختن به نقش مولفه هایی از این دست ما را به مسیری رهنمون می سازد که از یک سو در بعد ازدواج هزاران مسئول دارد اما به گواه آمار سقوطی نشان می دهد که بی مسئول رها شده و از سوی دیگر، در بعد طلاق که در سخنان بسیاری از مسئولان نگران کننده خوانده می شود اما در مقام عمل حتی منجر به یک طرح مختصر که قصد تقویت بنیان خانواده و ممانعت از بروز طلاق شود، به خود ندیده است.

این مهم را می شود از آمار 11 میلیون نفری دریافت که به رغم قرار داشتن در سن ازدواج، هرگز ازدواج نکرده‌اند؛ حال آنکه یکی از دلایل شکل گیری نهادهایی مانند وزارت ورزش و جوانان، سامان دادن مشکلاتی از این دست بوده است. چه بسا با چنین آمار نگران کننده ای در حوزه ازدواج، رشد واقعه نامطلوبی همچون طلاق که از قضا متولی هم ندارد، بدیهی ترین اتفاقی باشد که می بایست منتظر شنیدن آمارهای نگران کننده تر درباره آن باشیم!

دلایل خیانت در زن و شوهرهای ایرانی

آمارها و گزارش های روانشناسان و دادگاه های خانواده نشان می دهد در دهه گذشته گرایش به خیانت به همسر در جامعه ما بسیار افزایش یافته است.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ روانشناسان و متخصصان، از بین رفتن عشق و علاقه، عدم جذابیت همسر، سهل انگاری همسر، هوسرانی، عقده های جنسی، اخلاق و رفتار غیرقابل تحمل همسر، بی خطر شمردن خیانت، زیاده خواهی و تنوع طلبی را از دلایل اصلی خیانت و بی وفایی همسران به یکدیگر می دانند.

اکنون با بحرانی شدن این مسئله به طرح و ریشه یابی و عللی که در این امر دخیل هستند، پرداخته ایم. در زمینه دلایل، نقش جامعه، انواع خیانت و عکس العمل همسران نسبت به این ناهنجاری اخلاقی با دکتر محمد کاظم عاطف وحید، روانشناس و عضو هیئت علمی انستیتو روانپزشکی تهران گفتگو کرده ایم.

خیانت بین همسران در حال حاضر به چند شکل دیده می شود؟

- خیانت در رابطه خانوادگی دارای انواع و اقسام مختلفی است که عبارتند از:

1- خیانت رفتاری: منظور از خیانت رفتاری این است که یکی از همسران به صورت رفتاری و با ارتباط برقرار کردن با شخصی خارج از سیستم خانواده به همسرش خیانت کند که بخش اعظم آن را ارتباط های جنسی تشکیل می دهد و در جامعه ما نیز رایج است.

2- خیانت ذهنی: افرادی که در فکر و تخیلاتشان مدام به شخصی دیگر می اندیشند و از آنجا که زاده ذهنشان است، آن فرد شخصی ایده آل به شمار می آید و در این موقع است که برای زندگی مشترک خطر می آفریند چرا که آن شخص دایما شریک زندگی اش را با فرد ایده آل ساخته ذهنش مقایسه می کند و چون در حال قیاس است، در ارتباط با همسرش به مشکل برمی خورد و رابطه سرد می شود.

3- خیانت کلامی:  در این نوع خیانت، زن یا مرد به صورت تلفنی یا اینترنتی یا اینکه در هر موقعیتی که فراهم شود با یکدیگر صحبت کرده و گرم می گیرند. متاسفانه امروزه به دلیل وجود اینترنت، ارتباط جنسی کلامی و حتی ویدئویی وجود دارد که این هم به نوعی، خیانت محسوب می شود. ناگفته نماند این نوع خیانت نوعی انحراف جنسی به حساب می آید.

چه دلایلی منجر می شود زن یا مرد به همسرش خیانت کند؟

- دلایل زیادی وجوددارد که آنها را به طور خلاصه ذکر می کنم اما نمی توان برای آنها اولویت و مرتبه ای در نظر گرفت.

1- سردی روابط: وقتی بین زوج ها روابط محبت آمیز، عاطفی و هیجانی کم می شود و دیگر خبری از احساس شور و عشق اولیه نیست، در این زمان ممکن است یکی از زوج ها وارد رابطه خیانت آمیز شود.

2- سرد شدن نسبت به ظاهر یکدیگر: در زندگی زناشویی افرد به تدریج ممکن است نسبت به ظاهر همسرشان دلسرد شوند یا اینکه جذابیت های فرد مقابل برایشان یکنواخت و تکراری شده باشد.

3- اعتماد به نفس پایین و خودانگاره منفی نسبت به خود: افراد برای آنکه عزت نفس و خودانگاره شان را حفظ و تقویت کنند، می کوشندت از طریق رفتارهایشان نشان دهند عزت نفس شان بالاست و در این زمینه مشکلی ندارند. این دسته از اشخاص به دنبال رابطه هایی خارج از سیستم خانواده می گردند تا خودشان را اثبات کنند. البته گاهی هم فرهنگ ها باعث ایجاد این تصورات می شوند. مرد می خواهد از طریق مردانگی و زن از طریق جذابیت، خود را نشان دهد.

4- داشتن اختلالت و مشکلات روانشناختی: افرادی که دچار یکسری از اختلالات بالینی هستند بیشتر در معرض خیانت به همسرانشان قرار می گیرند. مثلا اشخاصی که کنترل های هیجانی ندارند یا اینکه دچار ضعف شخصیت اند.

5- ازدواج های اجباری: زن یا مردی که برخلاف میل شان و به دلیل اصرار خانواده تن به ازدواج می دهند، احتمال آن که به همسرشان خیانت کنند بیشتر از سایرین است.

6-انتقام گرفتن: زن و شوهر ممکن است به خاطر رنجشی که از یکدیگر دارند دست به انتقام بزنند و راه خیانت را انتخاب می کنند. مثلا مردی که به همسرش بدبین است و او را تحت فشار قرار می دهد، همسرش برای انتقام گرفتن از او بی وفایی می کند. این مورد در زنان شایع است چرا که دائما زنان به این فکرند کارهای بدی را که همسرشان در حق شان کرده تلافی کنند.

7- برآورده نشدن نیازهای جنسی: افرادی که در روابط جنسی به مشکل برمی خورند به جای آن که از طریق مشاوره و مراجعه به متخصصان مشکلاتشان را حل کنند، سعی می کنند به همسرشان خیانت کنند.

8- هیجان خواهی: یکسری از افراد دوست دارند دست به کارهای پنهانی بزنند چرا که برایشان تولید هیجان می کندن و این احساس را به دست می آورندت که افرادی زرنگ اند و دیگران نمی توانند این قضیه را بفهمند اما این را باید دانست بالاخره روزی این روابط آشکار می شود.

9- علل اقتصادی: وقتی یکی از همسرها در زندگی مشترک، خواسته های مادی اش برطرف نمی شود وارد رابطه ای قرار می گیرد که مرکز توجه اند و نیازهای اقتصادی شان فراهم می شود می شود که بیشتر در مورد زنان مصداق دارد.

10- کنجکاوی: گاهی افراد به دلیل صحبت سایرین درباره روابط خارج از سیستم خانواده، به دنبال بی وفایی می روند و به اصطلاح می خواهند ببینند چه خبر است.

با توجه به عللی که برشمردید در جامعه امروز ما، کدام یک از دلایل در زمینه خیانت همسران پر رنگ تر است؟

- نمی توان جواب قطعی به این سوال داد، چرا که ما در زمینه آمار مشکل داریم. در مورد خیلی از پدیده ها، تحقیقات محکم، علمی و دقیق انجام نمی شود، لذا با نداشتن آمار نمی توان پاسخ دقیقی داد اما اگر بر مبنای تجربیات و مشاوره های بالینی بگوییم، دلایلی چون هیجان خواهی، سرد شدن روابط از جمله توجه نکردن زنان به ظاهر خود و مشکلات جنسی نقش های پررنگ تری دارند. در مورد مسائل جنسی باید اشاره کرد به دلیل نگاه متفاوت زنان و مردان نسبت به این قضیه، ممکن است دچار مشکلات جنسی شوند. از نگاه مردان ارتباط جنسی، نشان دهنده مردانگی است و برای زنان، بعد عاطفی و هیجانی دارد، حال هر کدام از آنان با توجه به این نگاهی که دارند اگر در روابط زناشویی شان آن ابعاد مورد توجه قرار نگیرد در جایی خارج از روابط خانواده، به دنبالش می گردند. باید این نکته را یادآوری کرد در جامعه کنونی که افراد تحت فشارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند، امید خود را به آینده از دست می دهند و به رفتارهایی چون اعتیاد یا خیانت گرایش پیدا می کنند.

جامعه و فرهنگ حاکم بر آن، تا چه حد در افزایش خیانت زن و شوهر نسبت به به هم دخیل هستند؟

- نقش شان، به خصوص در آموزه ها و تربیت های گذشته، بسیار زیاد است. به عنوان مثال این فرهنگ در جامعه ما جا افتاده که خیانت مردان قابل قبول تر از خیانت زنان است. اگر مردی خیانت کند، گفته می شود شیطنت کرده است اما در مورد زن می گویند مشکل اخلاقی دارد. در جامعه ای که به طور ضمنی تعدد زوجات را تایید می کند آن هم بدون مسئولیت و تعهد، مسلم است به رواج خیانت کمک می شود. فشارهای اجتماعی در جامعه نیز سبب استرس می شود و این استرس بر روی زندگی تاثیر می گذارد و منجر به اختلالات زناشویی و تعارضات می شود. برخی از افراد برای رها شدن از این استرس ها می خواهند آرامش را در رابطه دیگر جستجو کنند. وقتی جامعه آستانهتحملش را نسبت به این دسته از رفتارهای غیرمعقول بالا می بردو هیچ راهکاری برای جلوگیری از آن ارائه نمی دهد، زشتی این مسئله از بین می رود و ما خیانت را چه در دوران پیش از ازدواج یا بعد از ازدواج می بینیم.

خیانت به همسر تا چند سال گذشته بیشتر از طرف مردان بود اما امروزه شاهد هستیم زنان نیز به این ناهنجاری اخلاقی روی آورده اند، از نظر شما دلیل این موضوع چیست؟

- زمانی که مردان در گذشته خیانت می کردند، زنانشان برای مقابله با نارضایتی شوهر، خود را وقف امور خانوادهمی کردندو از این طریق تحملشان را بالا می آوردند و پیش خود می گفتند واقعیت زندگی همین است، مردان همه اینگونه اند اما امروزه با توجه به اطلاعاتی که از رسانه های مختلف کسب کرده اند و اینکه در جامعه حضوری پررنگ دارند، درصدد تغییر تابوهای گذشته برآمده اند. برنامه های تلویزیونی ماهواره نیز به این وضعیت دامن زده است. این برنامه ها که معمولا با توجه به فرهنگ های کشور دیگر است، برای بالا بردن جذابیت و هیجان، به پخش فیلم و سریال هایی می پردازند که تمرکز اصلی بر روی خیانت است، همه به هم خیانت می کنند و هیچ اتفاقی نمی افتد و تبعاتی نیز ندارد و نشان دادن اینگونه از برنامه ها سبب می شود خیانت، زشتی خود را در خانواده از دست بدهد.

آینده خیانت در جامعه را چگونه می بینید؟

- با توجه به شرایط خاص جامعه مان، آینده درخشانی را در زمینه ازدواج نخواهیم داشت چرا که سیاستمداران و سیاستگذاران و متخصصان به این مسئله از دیدگاه علمی نگاه نمی کنند و آسیب شناسی دقیقی انجام نمی دهند که برمبنای آن راهکار ارائه دهند. فقط روش های ضربتی مقطعی است که نمی تواند عملکرد موفقی داشته باشد. چیزی که روی زمین است به زیر زمین خواهد رفت و از بین نمی رود و پنهانی تر خواهد شد.

زمانی که همسر با خیانت زن یا شوهرش روبرو شد، از منظر شما مناسبترین عکس العملی که باید نشان داد، چیست؟

- در ابتدا آرامش خود را حفظ کنند و سریع واکنش نشان ندهند. باید این اجازه را به خود بدهند چند روزی از این مسئله بگذرد و در فرصتی مناسب با همسرشان این موضوع را مطرح کنند، دلایل این اتفاقات را بررسی کنند، علت این رفتار را بیابندت و نگاهی به رفتار و عملکردهای خودشان در زندگی مشترک داشته باشند. از تصمیم گیری های عجولان بپرهیزند. بیشتر افراد وقتی با این وضع روبرو می شوند فورا از طلاق حرف می زنند. بهترین کار این است بعد از ماجرا، سراغ مشاور بروند و مسائل را حل کنند و یک بازنگری در رابطه شان داشته باشند. با همه این موارد اگر دیدید شرایط زندگی فعلی تان سخت است، در نظر بگیرید اگر جدا شوید آیا شرایط بهتر می شود یا بدتر.

آیا ازدواج هایی را که بر اثر خیانت زن یا مرد تخریب شده است، می توان دوباره ترمیم کرد؟

- بله. البته به دلایل خیانت کردن بستگی دارد. مثلا اگر دلیل خیانت سرد شدن روابط نسبت به هم باشند می توانند با کمک مشاور، رابطه را بهتر کنند. به هر حال خشم و عصبانیتی که در افراد قربانی خیانت ایجاد می شود با تامل حل و فصل خواهد شد.

بهترین کمکی که به فرد آسیب دیده از بی وفایی همسر می توان کرد چیست؟

- باید به آنها گفت بلافاصله خودشان را محاکمه نکنند، مقصر نشمارند و قبول کنند این رفتاری است که رخ داده و حقشان است که دچار خشم و عصبانیت شوند. باید حتما آنها را به روانشناس ارجاع داد، چرا که مشاور به فرد آسیب دیده کمک می کند به این مسئله از نگاه واقع بینانه تر بنگرد. گاهی ممکن است این دسته از افراد دچار اختلالات افسردگی و اضطرابی شوند که نیاز به دارودرمانی دارند. باید به این اشخاص امیدواری داده شود احتمال ترمیم وجود دارد، هر چند که زمانبر است.

همسران چگوه هباید زندگی شان را از خطر خیانت و بی وفایی همسران حفظ کنند؟

- اول اینکه زن و مرد باید در انتخاب همسر دقت کنند و فقط بر اساس یک بعد مانند زیبایی یا پول ازدواج نکنند چرا که در طول زمان این ابعاد در نظر زن و شوهر عادی می شود. پس باید حتما یکسری اصول در انتخاب شریک زندگی شان در نظر بگیرند. دوم اینکه زمانی که زن و شوهر ازدواج کردند نباید فکر کنند حالا همه چیز درست است. زندگی مشترک نیاز به توجه و تقویت دارد. ازدواج مانند گیاهی است که باید به آن رسید تا رشد پیدا کند. وقتی دختر و پسر با یکدیگر ازدواج کردند مثل آن است نهالی را کاشته باشند و اگر آبیاری نشود، خشک می شود. توصیه ام این است که افراد پس از ازدواج خاطرات خوب خود را با یکدیگر مرور کنند و اینکه ازدواجشان براساس عشق و علاقه بوده است همیشه زنده نگهدارند.


هر 5 ازدواج یک طلاق در سال 91

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد:
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اعلام اینکه در سال گذشته 151 هزار و 763 مورد واقعه طلاق در کشور ثبت شد، گفت: متاسفانه از هر 5 ازدواج یک مورد به طلاق منتهی می شود. این در حالی است که براساس آمار سال گذشته حدود 7 درصد افزایش طلاق داشته ایم.

به گزارش مهر، احمد تویسرکانی صبح یکشنبه در نشست خبری با تشریح اقدامات و عملکرد سازمان ثبت اسناد کشور در سال 91، گفت: سال گذشته توانستیم 36 میلیون خدمت به مردم ارایه کنیم که اقدامات ما نشان می دهد از برنامه پنجم توسعه جلوتر هستیم.

وی به فعالیت آزمایشی 10 سامانه خدمت رسانی در ثبت اشاره کرد و گفت:  تمامی این سامانه ها در سال  گذشته فعال شده و از اتلاف وقت شهروندان و بوروکراسی اداری تا 50 درصد جلوگیری شده است.

10 سامانه ای که سال گذشته اجرایی شد:

1- سامانه مدیریت  املاک کشور

2- سامانه ارسال خلاصه معاملات کشوری

3- سامانه پذیرش صدور اسناد مالکیت (ویژه املاک فاقد سند)

4- سامانه ثبت الکترونیکی اسناد (سالی 50 میلیون اوراق بهادار دیگر چاپ نمی شود)

5- سامانه ادارات اجرای ثبت یا همان دادگستری کوچک

6- سامانه ثبت اختراعات آنلاین

7- سامانه ثبت شرکت ها

8- سامانه استعلام نام شرکت ها

9- سامانه بانک شناسه اشخاص حقوقی

10- سامانه الکترونیکی وقایع ازدواج و طلاق

11- سامانه جامع کاداستر

معاون قوه قضائیه در این نشست خبری به اعلام آمارهای جدید از خدمات ارایه شده به شهروندان در 190 هزار دفاتر ثبتی کشور بر اساس عناوین ذیل اعلام کرد:

- ارایه خدمات الکترونیکی: 7 میلیون و 950 هزار خدمت

- اسناد مالکیت صادر شده: دو میلیون و 200 هزار سند

- صدور سند کاداستر تا امروز: 4 میلیون سند

- سند صادر شده در دفترخانه ها: 21 میلیون و 442 هزار سند (سال گذشته 21 میلیون و 460 هزار بوده که کاهش 5  درصدی داشته است)

- ثبت ازدواج موقت و دایم:791 و 656 ازدواج

- ثبت طلاق: 151 هزار و 763 مورد (سال گذشته 139 هزار و 963 مورد بوده که افزایش 7 درصدی داشته است)

- ثبت اختراعات: 4 هزار و 661 مورد (سال گذشته 5 هزار و 82 مورد بوده که کاهش 8 درصدی داشته است)

- ثبت علایم تجاری: 11 هزار و 402 مورد

- ثبت طرحهای صنعتی: هزار و 553 طرح

- وصول مطالبات معوقه بانکها: دو هزار میلیارد تومان

احمد تویسرکانی در پاسخ به چند سوال مهر در مورد موضوع صدور اسناد خودرو و مستند سازی املاک و زمینهای دولتی گفت: تا کنون 900 هزار پرونده الکترونیکی تشکیل شده که تمامی آنها در حوزه اراضی ملی بوده است تا دیگر با پدیده زمین خواری مواجه نشویم. باید تمامی کوه ها، دریاچه ها و جنگل ها سند دار شوند. متاسفانه ما داریم کار خود را می کنیم ولی دولت برخلاف برنامه پنجم توسعه برای اجرای طرح کاداستر بودجه ای در سال 92 به این طرح اختصاص نداد که ما به مجلس گلایه کردیم و آنها دارند مطالعه می کنند و قول داده اند این بودجه اختصاص داده شود. همچنین در مورد کمیسیون مستند سازی املاک دولتی باید بگویم با سازمان اوقاف، سازمان جنگل ها، و سازمان محیط زیست تفاهم نامه منعقد کردیم و با وزارت نیرو هم مکاتبه داشتیم که اوقاف بسیار خوب عمل کردند.

خبرنگار مهر سئوال کرد دستگاههای دولتی می گویند سازمان ثبت اسناد آنها را معطل می کند برای همین زمینهای آنها سند ندارد که معاون قوه قضائیه پاسخ داد: این حرف درست نیست آنها نقشه ندارند می گویند ما نقشه بکشیم. من از همین جا اعلام می کنم هر دستگاه دولتی اگر نقشه محدوده پلاک هایش را بیاورد دو ماهه سندش را صادر می کنیم.

وی افزود: در سال گذشته 6 هزار و 870 سند دولتی، 38 هزار و 520 سند مسکن مهر ، 5 هزار و 732 سند اراضی ملی و مراتع، 5 هزار و 277 سند کشاورزی و 236 سند زمین موات صادر شده است.

تویسرکانی همچنین در مورد موضوع سند مالکیت خودرو که نیروی انتظامی می گوید سند سبز کافی است ولی سازمان ثبت می گوید سند مالکیت در دفترخانه باید تنظیم شود گفت: این موضوع را بارها گفته ام قانون می گوید باید اسناد خودرو در دفترخانه تنظیم شود. اگر دو طرف معامله خودرو دچار مشکل شوند سر و کارشان با دادگاه است ولی اگر سند در دفترخانه تنظیم شود خود دفترخانه و قوه قضائیه پیگیر می شود.

از رئیس سازمان ثبت اسناد سئوال شد قانون می گوید نماینده ثبت باید در مراکز تعویض پلاک حضور داشته باشد چرا انجام نمی شود، که پاسخ داد: مشکل ما هم همین است آنها اجازه بدهند ما از فردا صبح نماینده مستقر می کنیم.

قانون جدید مهریه ( 110 عدد سکه)



حالت اول- مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه است:

که در اینصورت باید تمامی مهریه پرداخت شود، زوجه می تواند نسبت به توقیف اموال زوج و مطالبه آن اقدام نماید و چنانچه ننواند مالی جهت توقیف معرفی کند و شوهر هم مهریه را نپردازد، برابرماده 2 قانون محکومیت های مالی رفتار خواهد شد

(ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، تقاضای طلبکار در بازداشت کردن بدهکار تا زمان پرداخت و حصول برائت ذمه را به رسمیت شناخته است.)


حالت دوم- مهریه دقیقاً ۱۱۰ سکه است:

که مانند حالت اول باید تمامی مهریه پرداخت شود،زن نیز می تواند نسبت به توقیف اموال شوهر و مطالبه مهریه اقدام نماید و چنانچه نتواند مالی جهت توقیف و استیفا طلب خود معرفی نماید،باز هم می تواند ماده 2 قانون محکومیت های مالی را اعمال نماید 

(چنانچه زوج نسبت به پرداخت مهریه اقدام نکند راهی زندان می گردند.)


حالت سوم- مهریه بیش از ۱۱۰ سکه تعیین شده است:

که در این وضعیت، در ابتدا باید ۱۱۰ سکه مطابق قانون پرداخت گردد. در صورت عدم پرداخت توسط زوج همانند حالت اول و دوم ماده 2 (زندان)اعمال خواهد شد. ولی چمانچه مهریه بیش از 110 سکه باشد و زوج نیز نسبت به پرداخت 110 عدد سکه اقدام نموده باشد مابه تفاوت از اموال زوج در صورت وجود قابل وصول می باشد ولی دیگر نمی توان نسبت به مهریه بالاتر از 110 سکه ماده 2 (زندانی نمودن بدهکار) را اعمال کرد.



 

ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی :

هر کس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه ننماید دادگاه او را الزام به تادیه نموده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می نماید در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم له ، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد .

چرا به خواهر و مادر مردم غیرت نداریم؟+عکس


کشور ما! جایی است که مردانش نسبت به خواهر و مادر خود غیرتی هستند و نسبت به خواهر و مادر دیگران روشنفکر!

به نظر شما واقعا چرا؟

درخواست مهريه و ثبت طلاق آن لاين شد

معاون قوه قضائيه از ارائه 12 خدمت جديد قضايي در دفاتر پيشخوان قضايي خبر داد و گفت: از تاريخ 7 ارديبهشت ماه 29 خدمت قضايي در دفاتر پيشخوان قضايي ارائه مي شود.
حجت الااسلام دكتر حميد شهرياري اعلام كرد: از تاريخ 7 ارديبهشت ماه سال جاري 12 خدمت قضايي ديگر در دفاتر پيشخوان قضايي ارائه مي شود.

معاون قوه قضائيه و رئيس مركز آمار و انفورماتيك قوه قضائيه اظهار داشت: تاكنون 17 خدمت در دفاتر پيشخوان تهران ارائه شده كه با الحاق خدمات جديد اين تعداد به 29 خدمت افزايش خواهد يافت.

جدول ارائه خدمات قضايي در دفاتر پيشخوان قضايي تهران

رديف شرح خدمت قضايي درصد ورودی پرونده ها فاز
1 صدور حكم رشد 2.5 5
2 حزانت 0.6 5
3 ملاقات فرزند 0.5 5
4 نفي نسب - 5
5 اثبات نسب 0.37 5
6 اثبات زوجيت 0.22 5
7 ثبت واقعه طلاق 0.2 5
8 مطالبه مهريه 5.79 5
9 ثبت واقعه ازدواج 1.03 5
10 صدور حكم طلاق به درخواست زوجه 0.72 5
11 صدور حكم طلاق به درخواست زوج - 5
12 استرداد جهيزيه 0.67 5

به گفته حجت الاسلام شهرياري هم اكنون ارائه خدمات ذيل در دفاتر پيشخوان قضايي تهران در حال اجرا است و شهروندان تهراني مي توانند خدمات قضايي ذيل را بدون مراجعه به دادسرا و مجتمع هاي قضايي در دفاتر تعيين شده تهران دريافت كنند.

  1. مطالبه وجه چك
  2. اعسار از پرداخت مهريه
  3. مطالبه وجه سفته
  4. درخواست صدور اجراييه در مورد راي هيات حل اختلاف كارگر و كارفرما
  5. اعسار از پرداخت محكوم به
  6. گواهي عدم امكان سازش
  7. مطالبه اجرت المثل
  8. الزام به تمكين
  9. نصب قيم
  10. تعديل تقسيط مهريه
  11. طلاق توافقي
  12. مطالبه نفقه
  13. ابطال شناسنامه
  14. اصلاح شناسنامه
  15. مطالبه خسارت
  16. مطالبه ديه
  17. تعديل تقسيط محكوم به

اين مقام مسئول در قوه قضائيه گفت: با ارائه 29 خدمت قضايي در دفاتر پيشخوان قضايي تهران مي توان گفت كه 50 درصد مراجعات شهروندان به دادگاهها در دفاتر قابل ارائه است و موجب كاهش تردد و هزينه ها خواهد شد.

چرا دختران و پسران دیر ازدواج می کنند؟

وقتی سن ازدواج بالا می رود وآمار طلاق افزایش می یابد

پارسینه : ازدواج یک پدیده اجتماعی بسیار مهم است و یکی از شاخص های مهم در افزایش جمعیت و تداوم نسل محسوب می شود. در جامعه ایرانی سن ازدواج بالا رفته، اما در حال حاضر توجه به بالا رفتن سن ازدواج دختران بسیار بیشتر از افزایش سن ازدواج پسران است. در حالی که در جامعه ایرانی پسران برای ازدواج باید پا پیش بگذارند.

در کشور ما هر چند روند حرکت به سمت مدرنیسم با شتاب زیادی رو به گسترش است، اما همچنان بسیاری از پدیده های اجتماعی به شکل سنتی پیگیری می شوند. ازدواج جزو مسایلی است که با وجود آمیختگی های بسیار با جلوه های مدرن و غربی، همچنان از پایه های سنتی برخوردار است.


یکی از ویژگی های سنتی ازدواج ایرانی، اقدام پسران یا خانواده آنها برای انتخاب زوج است. بنابراین بالا رفتن سن ازدواج پسران ارتباط مستقیمی با کاهش میزان ازدواج ها در جامعه و در نتیجه بالا رفتن سن ازدواج دختران دارد.

بر اساس گزارشی که معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان منتشر کرده است، کل جمعیت هرگز ازدواج نکرده ۱۰ سال به بالا در ایران ۲۳ میلیون نفر است که از این تعداد حدود ۱۳ میلیون نفر را مردان و ۱۰ میلیون را زنان تشکیل می دهند. جمعیت مجردان قطعی نیز که بین ۳۰ تا ۶۵ سال را شامل می شود بر اساس سرشماری سال ۸۵، یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر است.

در آخرین آمار اما مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال با تحلیل و تشریح آماری ازدواج های موفق در سنین پایین گفته: براساس آمارهای بدست آمده موفق ترین ازدواجها در سنین 20 تا 24 رخ داده و با بالا رفتن سن ازدواج زوجین، تعداد طلاق در مردان از 5.6 به 32 درصد و در زنان از 6 به 22.5 درصد افزایش یافته است.

علی اکبر محزون با بیان این مطلب افزود: آمارها و شاخص‌های متعدد، از موفق‌تر بودن ازدواج‌های صورت گرفته در سنین 20 تا 24 سالگی حکایت دارند.

وی گفت: با توجه به اینکه بیشترین ازدواج‌ها یعنی حدود 85 درصد ازدواج‌ها برای مردان در سنین 20 تا 34 سالگی و برای زنان در سنین 15 تا 29 سالگی ثبت شده، به همین دلیل آمارهای این گروه‌های سنی مورد تجزیه و تحلیل ویژه قرار گرفتند و از مهم‌ترین شاخص‌های مورد بررسی در این تجزیه و تحلیل، شاخص «نسبت تعداد طلاق‌ به ازای هر 100 ازدواجِ ثبت شده»، «درصد طلاق‌های ثبت شده در یک سال اول زندگی» و «درصد طلاق‌های ثبت شده در پنج سال اول زندگی» در گروه‌های سنی مختلف است.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال تاکید کرد: شاخص نسبت طلاق به ازدواج در گروه‌های سنی مختلف نشان می‌دهد با بالا رفتن سن ازدواج زوجین، تعداد طلاق به ازای هر 100 ازدواج در مردان از 5.6 به 32 درصد و در خانم‌ها از 6 به 22.5 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، این نسبت در مردان 20 تا 24 ساله 5.6 درصد، 25 تا 29 ساله 12.4 درصد و 30 تا 34 ساله 32 درصد بوده و در زنان 15 تا 19 ساله 6 درصد، 20 تا 24 ساله 10.9 درصد و 25 تا 29 ساله 22.5 درصد است.

به این ترتیب به نظر می رسد جامعه با بالا رفتن سن ازدواج در بحران قرار دارد.

کارشناسان نظرات مختلفی را درباره علت افزایش سن ازدواج مطرح می کنند. توقع نابجای خانواده ها و توجه به معیارهای مادی و باورهای اشتباه و افراطی نسبت به نظر اطرافیان به عنوان مهمترین دلایل ازدواج نکردن مطرح می شود  و افزایش سطح توقع دختران، رقابت های نابه جای برخی خانواده ها در انتخاب همسر آینده فرزندانشان ، توجه افراطی به ویژگی های ظاهری، برخوردار نبودن از مهارت های اجتماعی برای انجام مناسب مراحل مختلف ازدواج و هماهنگ نبودن معیارهای ازدواج با خانواده به عنوان دلایل مهم دیگر بیان می شود.

مسایل و مشکلات مالی، مشکل بیکاری یا برخوردار نبودن از امنیت شغلی، شرایط نامناسب مسکن و ترس از هماهنگ نشدن با شرایط مالی همسر آینده به عنوان آخرین و کم اهمیت ترین دلایل بالا رفتن سن ازدواج مطرح می شود.

مشکلاتی که هنوز کسی برای رفع آنها اقدام جدی نکرده و نابود شدن بنیان خانواده ها در هیاهوی جنجال های سیاسی گم می شود.

باید معضل اجتماعی طلاق را ریشه کن کنیم


زنجان – رییس بنیاد ازدواج کوثر استان زنجان گفت: باید با همت و تلاش همگانی، در ریشه کن کردن معضل اجتماعی طلاق تلاش کنیم.

عبدالله مهدیون روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کسانی که فرزندان ایران اسلامی هستند باید با تفکر، تدبیر و دلسوزی در جهت ریشه کن کردن معضلات اجتماعی جامعه بخصوص طلاق برای ارتقا سلامت جامعه، رفاه و آسایش هموطنان بیش از گذشته تلاش کنند.وی تاکید کرد:
باید سردفتران ازدواج در استان انجام مشاوره های قبل از ازدواج را چون آزمایشات قبل از ازدواج برای نوعروسان و تازه دامادها لازم و ضروری بدانند و این افراد را جهت مشاوره به بنیاد ازدواج کوثر معرفی کنند.مهدیون ابرازکرد: در دیگر کشورها جوانان قبل از ازدواج از 560 ساعت کلاس های مشاوره بهره مند هستند و این در حالی است که در کشور ما حتی یک ساعت کلاس مشاوره وجود ندارد و در خصوص این مهم کاملا دررنج هستیم.رییس بنیاد ازدواج کوثر استان زنجان اظهارکرد:
 مسوولان استان و دست اندرکاران امور سلامت شهر باید آموزش های قبل از ازدواج را ضروری دانسته و به تصویب برسانند.مهدیون اهداف کلی از تاسیس این بنیاد را ایجاد بستر و شرایط لازم جهت ترویج وتسهیل امر ازدواج آسان و تحکیم بنیان خانواده ،فرهنگ سازی براساس ارزش ها و الگوهای اسلامی در جامعه ،حمایت از طرح ها ، برنامه واقدامات عملی برای رونق ازدواج صحیح ،آگاهانه و پایدار خواند.به گفته وی مخاطبان بنیاد ازدواج کوثر، جوانان در آستانه ازدواج، زوج های جوان و خانواده ها هستند که از آموزش ها و مشاوره های قبل از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج بهره مند می شوند.مهدیون ابرازکرد:
محورهای فعالیت این بنیاد نیز به صورت آموزش حضوری، غیرحضوری، مشاوره، نمایشگاه و فروشگاه و ارائه تسهیلات است.به گفته وی سال گذشته 600نفر از جوانان استان به همراه همسران خود و یا به صورت جداگانه از کلاس های آموزش رایگان بنیاد ازدواج کوثر استفاده کردند که این کلاس ها با استقبال بی نظیر مواجه بود و تاثیرگذاری بیشتری نیز در زندگی افراد داشت.مهدیون افزود:
 آمارازدواج در 9ماهه اول سال گذشته در مقایسه با 9 ماهه سال 90 در استان زنجان از 16 درصد رشد برخوردار بود و پنج تا شش درصد نیز با کاهش طلاق مواجه بودیم.رییس بنیاد ازدواج کوثر استان زنجان ابرازکرد:25 نفر از اساتید برجسته استان تحت نظر این بنیاد در کلاس های آموزشی تدریس می کنند